O nas / About us

Fundacja Soundscape, Tonarium, Biuro Dźwięku Katowice, TØN
Eksploracja dźwięku jako medium przestrzennego, fenomenologicznego i kulturotwórczego od zawsze stanowiła główny obszar naszych zainteresowań. Poprzez interdyscyplinarne badania, projekty artystyczne i technologiczne dążymy do redefinicji relacji dźwięku z przestrzenią, traktując ją jako nośnik emocji, narracji społecznych i refleksji ekologicznych. Nasze doświadczenia i wspólne działania doprowadziły do powstania projektów, takich jak BDK Soundsystem 2.0, Tonarium czy kompendium TØN.Exploration of sound as a spatial, phenomenological, and culture-shaping medium has always been at the core of our interests. Through interdisciplinary research, artistic, and technological projects, we strive to redefine the relationship between sound and space, treating it as a carrier of emotions, social narratives, and ecological reflections. Our experiences and collaborative efforts have resulted in projects such as the BDK 2.0 Soundsystem, Tonarium, and the TØN compendium.





BDK Soundsystem 2.0

BDK Soundsystem 2.0 został zaprojektowany w ramach Biura Dźwięku Katowice – platformy działającej przy Katowice Miasto Ogrodów – Instytucji Kultury im. Krystyny Bochenek. To  system, który eksploruje potencjał wielokanałowych systemów nagłośnieniowych w przestrzeniach zamkniętych i plenerowych. Inspirowany tradycją Acousmonium, soundsystem BDK 2.0 jest systemem modularnym i mobilnym, zdolnym dostosować się do różnorodnych warunków akustycznych i przestrzennych. Dzięki konfiguracji obejmującej subwoofery, głośniki basowe, szerokopasmowe oraz tubowe (konfigurowane w plenerze pod ambisonię drugiego rzędu), stworzyliśmy system, który pozwala na naturalne przemieszczanie się dźwięku w przestrzeni. Zarządzanie cyfrowe za pomocą interfejsu RME UFX II z rozszerzeniami ADAT umożliwia obsługę do 28-kanałów dźwięku, co daje szerokie możliwości zarówno w kontekstach koncertowych, jak i eksperymentalnych formach animacji dźwięku przestrzennego.Designed as part of the Biuro Dźwięku Katowice (Katowice Sound Department) — a platform operating under Katowice City of Gardens Cultural Institution — BDK 2.0 is a system that explores the potential of multichannel sound systems in both indoor and outdoor spaces. Inspired by the tradition of Acousmonium, BDK 2.0 is a modular and mobile system capable of adapting to diverse acoustic and spatial conditions. Its configuration includes subwoofers, bass speakers, broadband speakers, and horns (designed for second-order ambisonics in outdoor setups), allowing for natural movement of sound in space. Digital management is achieved through an RME UFX II interface with ADAT extensions, enabling support for up to 28-audio channels, offering broad possibilities for both concert settings and experimental forms of spatial sound animation.


Tonarium®

Kontynuacją naszych działań stało się Tonarium – chcieliśmy stworzyć narzędzie, które pozwoli na intuicyjne generowanie i prototypowanie właściwości przestrzenno-akustycznych dźwięku w czasie rzeczywistymi – czyli w warsztacie uwolnionym od dotychczas najczęściej praktykowanej techniki pre-produkcji i softwarowego implementowania materiału pod linearne odtwarzanie. W skład Tonarium wchodzą m.in dwa w pełni analogowe syntezatory modularne (w tym najbardziej poważany w środowiskach akademickich system SERGE), dwa w pełni analogowe, 10-kanałowe miksery matrycowe (dedykowany do dystrybucji sygnałów audio oraz drugi do zarządzania sygnałami sterującymi) oraz komputer wyposażony w oprogramowanie SPAT Revolution zarządzający przestrzenią wielokanałowego systemu emisji dźwięku w domenie 3D (32+4). Projekt ten stał się dla nas przestrzenią eksperymentu, w której eksplorujemy nowe możliwości percepcji audialnej. Tonarium to także nazwa laboratorium z dźwiękiem 3D prowadzonego przez fundację Soundscape w budynku Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.

Pobierz DOKUMENTACJĘ TECHNICZNĄ Tonarium.pdf
Building on our previous endeavors, we created Tonarium — a tool for intuitive real-time generation and prototyping of spatial and acoustic properties of sound. This approach moves beyond the traditionally dominant techniques of pre-production and software implementation for linear playback. Tonarium features two fully analog modular synthesizers (including the renowned SERGE system favored in academic settings), two fully analog 10-channel matrix mixers (one for audio signal distribution and the other for control signal management), and a computer equipped with SPAT Revolution software for managing multichannel sound emission in a 3D domain (32+4). This project serves as an experimental space where we explore new possibilities of auditory perception. Tonarium is also the name of a 3D sound lab operated by the Soundscape Foundation within the Academy of Fine Arts in Katowice.

Download Tonarium SPEC_SHEET.pdf



TØN Compendium
Rozwinięciem naszych  idei jest kompendium TØN. Projekt, który podkreśla istotę zrównoważonego podejścia, innowacyjności oraz współpracy open-source, jednocześnie budząc refleksję nad kulturowym i środowiskowym wpływem dźwięku. Jego kluczowe założenia obejmują tworzenie sztuki biocentrycznej, inspirowanej technologią solarną i kontemplacją natury. Promowanie bardziej zintegrowanych i subtelnych doświadczeń audialnych, samowystarczalności energetycznej i pracy “poza siecią” (z ang. off grid) oraz oferowanie nowej jakości emisji i odpowiedzialnego dialogu z otoczeniem. 

Wierzymy, że nasze projekty stanowią zaproszenie do głębszej refleksji nad rolą dźwięku w naszym otoczeniu i (być może) zainspirują do tworzenia nowych form interakcji z przestrzenią dźwiękową.

An extension of our ideas is the TØN compendium, a project emphasizing the importance of sustainability, innovation, and open-source collaboration while reflecting on the cultural and environmental impact of sound. Its key objectives include creating biocentric art inspired by solar technology and nature's contemplation, promoting integrated and subtle auditory experiences, achieving energy self-sufficiency, and fostering "off-grid" operation. The project also aims to provide new standards of sound emission and responsible dialogue with the environment.

We believe our projects invite deeper reflection on the role of sound in our surroundings and (hopefully) inspire new forms of interaction with the soundscape.